Monday 16 April 2012

Awas Awas Awas



PANAS!! PANAS!! PANAS!!!

Dewasa ini ramai motivator, jurulatih kursus & fasilitator menyelitkan TAJUK BIO-ENERGI, AURA & TARIKH LAHIR dalam sesi atau kursus-kursus mereka kerana ia antara sesi TARIKAN yang ramai peserta kursus suka. 

NAMUN BEGITU, HAKIKATNYA jurulatih kursus ini BUKANPUN PENGAMAL apa yang MEREKA AJAR. Ia mungkin SESI ‘copy & paste’ yang diceduk dari laman web, kursus-kursus lain atau sebagainya. Sungguh MENGAIBKAN bukan??!!

Kebanyakkan mereka ini ‘BERNIAGA’!! 

Ada juga yang menjaja kursus dengan MASUK TENDER BUAT KURSUS dengan JABATAN KERAJAAN, KOPERAT atau SWASTA. Menyediakan MODULE-MODULE kursus dengan TAJUK-TAJUK MENARIK. Perkataan 'TRANSFORMASI', JANA TENAGA, AURA KEKAYAAN, MAGNET REZEKI dan sebagainya menjadi 'UMPAN' untuk menarik perhatian penilai.

Bagi menampak kelainan dan ke’gah’an mereka, diselitkan aktiviti-aktiviti PERLATIHAN PSI-ENERGI seperti teknik kuasa minda, numerology, applied kinesiology, aura, chakra, warna, senaman CHI dan sebagainya. 

NAMUN HAKIKAT SEBENAR YANG PALING DALAM… mereka hanya ‘AHLI JUAL SEMINAR atau KURSUS’ untuk dapat ‘job’ dengan bayaran lumayan!! 

Dalam DUNIA REALITI, mereka bukanpun AHLI ATAU PENGAMAL dengan apa yang MEREKA ‘JUAL’kan tersebut. 

Bila ditanya apakah ‘PEKERJAAN’ mereka? 

Mereka ini penceramah.. BUKAN PENGAMAL!! 

Jika yang diajarnya MOTIVASI.. bolehlah dimaafkan.. namun JIKA YANG DIAJARNYA ILMU KESIHATAN BIO-ENERGI??!! Fikir-fikirkanlah sendiri… 

INIKAH ‘AGENDA’ NAK MEMANDAIKAN BANGSA??? 

Umpama Tukang kayu nak cerita pasal enjin kereta.. atau Pakar IT nak cerita pasal ILMU KESIHATAN BIO-ENERGI. Atau UMPAMA orang POLITIK nak JADI KONTRAKTOR!!!

Lebih malang lagi.. ada yang BELAJARPUN TAK HABIS, tapi dah mula MENGAJAR ORANG!! Semata-mata ‘dahagakan’ KEUNTUNGAN!!!

Belajarlah dari ahlinya… DARI PENGAMALNYA.. kerana itulah ‘kerja’nya yakni MENGAMAL bukan MENJUAL!!.


aduyai..!! PANAS!! PANAS!! sudah bercili-cili tapi masih tak pedas!!

0 comments:

Post a Comment